neljapäev, 24. mai 2018

3. Toukokuuta - matka  Mulgimaalla
Matkan ohjelmaa
Trip to Mulgimaa on May 3rd
8:00 Departure in front of school (Kopli 1).
8:30 Arrival to Elva and little tour.
10:05 Arrival to Jõgeveste and Barclay de Tolly Mausoleum (TICKET 2€).
10:40 Arrival to Tõrva. Meeting with leaders of Mulk’s Institute of Culture.
11:40 Little wander in Tõrva.
12:30 Little walk in the ruins of Helme Castle.
13:45 Lunch at Tavern of Mulk in Abja-Paluoja (PRICE 5,50€).
15:00 Arrival to Pajumäe farm. Introduction to farm and it’s dairy products. (TICKET 3€).
16:15 Halliste Church (Just in case take some coins with you for donation).
17:35 Visitor centre of lake Võrtsjärv.
Ca. 19:00 Back in Tartu.
TRIP PRICE 10,50€
Places we are going to visit:

Aamulla bussi lähti Elvan suuntaan. Elvassa teimme pienen pysähdyksen ja kävellimme metsäradalla, lopulta pääsimme Elvan tietopisteeseen.
Sitten matkustimme Rõngun kautta Jõgevesteen. Vierailimme Barclay de Tollyn mausoleumissa. Se on erittäin mielenkiintoinen paikka. On uskomatonta, että tällaisia paikkoja löytyy Virosta. Barclay de Tolly ja hänen vaimonsa ajoivat Tõrvaan, että tavata mulkkeja. Puhuimme mulkkien toiminnoista ja tapahtumista roskakoriin.
Sitten menimme Helmeen. Helmeessä annettiin enemmän aikaa tutustua raunioihin, luolastoihin ja onnettomuuden lähteisiin. Se on salaperäinen paikka.
Abja-Paluojassa söimme lounasta Mulgin ravintolassa ja tietenkin oli ruoka itse valmistettu.
Aterian jälkeen kävimme myös Pajumäen maatilalla, jossa voimme kokeilla erilaisia maitotuotteita ja tehdä myös ostoksia.

Kun vatsa oli täynnä, menimme Hallisteen kirkkoon ja kävimme Võrtsjärven luontokeskuksessa. Sieltä palasimme  takaisin Tarttoon.

laupäev, 5. mai 2018

Perjantaina. 13.04.2018

Heräsimme noin klo seitsemältä. Juotiin kahvia ja syötiin aamiaiseta. Syömisen jälkeen menimme viimeiseetä kertaa kauppakeskukseen. Ostoksen jälkeen me pakattiin matkalaukut ja matkustimme Helsinkiin. Emme haluneet vielä  lähteä, joten menimme katedraalien luo.  Siellä on todella kaunis.

Katselimme kuinka kajakki ruokailusta ajoi kävijöistä ja pian hän oli jo siirtymässä satamaan. Menimme nopeasti yhteen kahvilaan  ja joimme viimeisen kahvin. Menimme raitiovaunuun ja  matkustimme satamaan. Pian toisetkin tulivat ja lähtimme odottamaan laivaa. Alus oli tällä kerralla erittäin täynnä. Oli mahtavia ihmisiä. Lopulta, kun palasimme Viroon ja  menimme  autolla linja-autoasemalle. Joskus oli tunne, että emme ehti linja-autoasemalle  1,5 tunnilla häiritsevien ruuhkien takia. Onneksi kaikki sujui hyvin ja pian  suuntautuimme jo Tarttoon.  Takaisin Tarttoon palasin klo 21.30. Oli  kiva matka.

Torstai 12. 04. 2018

Torstai 12. 04.  2018

Heräsimme hieman kuuden jälkeen. Nopeasti juotiin kahvia ja syötiin. Tuona päivänä meidän piti olla koulussa jo klo 8.15. Siellä  odotti meidät opettajan Juha, joka opetti sen päivän tunteja. Tarkastelimme paikallistaen nuortaen  esityksiä eri hotelleista, teimme yhteisen esityksen urheiluhuoneesta ja söimme kakkua ja karamellieja. Tunnin lopetti kahoot-peli, et tarkistaa uutta tietoa.  Lounaan jälkeen tapasimme Samin ja menimme  kaikki yhdessä Helsinkiin. Minä ja Mari  kävimme jälleen nopeasti  kaupoissa ja menimme  klo 14.00:ksi Katajanokan vankikellariin. Siellä me kiertelimme  ja katsoimme hotellia. Näkyvissä olivat eri huoneet ja vanhanaikaiset koukut . Yhteistyön jälkeen menimme Mariin kanssa taas Suomenlinnaan.

Viimeinen kerta jäi liian  lyhyeksi. Katselimme taloja, rantaa ja vanhoja tykkkejä.  Olimme saarella kolme tuntia.  Saaren kierroksen jälkeen matkustimme junalla takaisin Espooseen. Yllättyksellisesti olimme takaisin kotona jo seitsemältä. Mutta unta ei tullut ennen klo 23.

Keskiviikko 11. 04. 2018

Heräsin taas klo 6.20. Sel jälkeen tulivat kahvi, aamuhommat ja aamiainen. Aamiaisen  jälkeen menimme kaikki yhdessä kouluun. Osallistuimme paikallisten matkanjärjestäjien tunnille.  Näimme miten heidän opetuksensa toimivat ja Tk17 esitteli myös esityksen virolaisesta opetuksesta Virosta. Lounaan jälkeen menimme bussilla Haltia luontokeskukseen.
Ensin vierailimme talossa. Siellä oli monia mielenkiintoisia näyttelyitä,  joita katsoa  ja sai  myös karhuluolassa   käydä.  Luolassa oli karhuna pehmolelu. Talon kierroksen jälkeen mentiin tutustumaan vaellusreitteihin. Minä ja Mari eivät vaivautuneet kävellä polkulla, etsimme saman kokoista metsää, ihaillimme kiviä ja viimeistä lunta, jota oli vielä metsässä. Luontokeskuksen jälkeen  pistäytyimme hotelliimme. Saimme kahvia ja söimme hieman. Sen jälkeen menimme Helsinkiin shoppailemaan. Kävin Stockmannin pahimmilla päivillä, jotka olivat todella hulluja. Palasimme hotelliin illalla noin klo 9:ltä. Nukkumaan mentiin taas kello 23.24.

Tiistai 10.4.2018

Herättiin kello 6.20. Joimme nopeasti kahvia ja tapasimme toisia klo 7.00 hotellin edessä,  kaikki yhdessä menimme syömään.  Syöminen tapahtui vanhassa talossa noin 500 metrin päässä hotellista.

Valinnassa oli  juustoa, kinkkua, kurkkua, tomaatteja ja munankeltuaiseia ja myös leipää. Sai juoda kahvia, teetä ja mehua.
  Aamiaisen jälkeen me kaikki menimme bussiin ja matkustimme Omnia-ammattikouluun. Koulussa meidät  tervehtivät opettaja Sirje ja opiskelija Sami. Sirje esitteli meille Suomee ja heidän koulunsa. Koulu oli iso ja kaunis. On monia ihmisiä eri kansallisuuksilta. Me söimme koulussa lounasta. Lounas on opiskelijoille ilmainen.
Lounaan jälkeen menimme muiden ulkomaisten vieraiden kanssa Helsinkiin, vierailemaan keskustaan. Katselimme kaupungin keskustan nähtävyyksiä, kävimme vanhalla torisslla ja vierailimme lopulta Suomenlinnaan. Suomenlinna on vanha merilinnoitus.  Palataenneet saarelta, menimme ravintolaan illalliselle. Ravintola oli Konstan Mölkja.  Ruokailu maksoi  20 € ja voisimme syödä yhtä paljon kuin  pystyimme. Illallisen jälkeen palasimme Mariin kanssa Espooseen. Suunnitelimme vain mennä hetkeksi ruokakauppaan , mutta se  olimme taas 2 tuntia ostoksilla. Sitten noin klo 23 menimme nukkumaan.

Maanantai 9.04. 2018

Herätyskello soi 6:10.  Pakasin vielä viimeiset asiat ja matka voi alkaa. Ennen kuitenkin heräsivät lapset,  toinen täytyi viedä kouluun ja  toinen päiväkotiin. Onneksi minun miehelläni oli aika viedä minut bussille.

Kello 8:00 alkoi  bussimatka Tallinnaan. Tallinnan linja-autoasema  matkustin  taksilla satamaan ja sieltä laivalla Helsinkiin. Muutama tuntia myöhemmin saavuimme Suomeen.

Ensin Sille osti meille bussiliput, jotta voisimme liikkua  hyötöliikennellä. Menimme raitiovaunuun ja matkustimme Helsingin keskustaan. Siellä kävimme tietopisteessä ja sitten menimme Espooseen,  jossa olimme yötä. Yövyntä oli Forenom-hotellissa. Naapurini oli Mari. Huonee oli pieni, mutta  puhdas ja kaunis. Huonessa oli keittokomero, jossa olivat vedenkeitin, jääkaappi, kahvinkeitin ja mikrouuni. Kylpyhonessa olivat   suihku ja hiustenkuivaaja.
 Jätimme matkalaukut huoneeseen ja lähdimme tutustumaan lähikauppaan.  Aikoimme mennä vain hetkeksi kauppaan,mutta lopuksi oltiin kolme tuntia ostoksilla. Hiljaisuus saapui illalla noin kello 23 .

16. Maaliskuuta 2018
Olimme yhdessä kello 19-01

RK16 opiskelijat tapasivat suomalaisia Marin luona perjantaina 16. maaliskuuta.
Siellä oli paljon ihmisiä: kaikki suomalaiset  ja meidän kurssimme. Meidät oli yhdessä 10 ihmistä, lisäksi Heidin koira ja Marin kissa.

Pelasimme  yhdessä kortteja ja katsoimme stand-up komiikoiden  videoita.
Keskustelun aikana kävi ilmi, että Jennika asuu Marin lähellä.

Raimond joutui tekemään kahvia, koska Mari ei voinut.
Pöydällä oli paljon välipaloja - perunalastuja, juustoa,hedelmiä, vihanneksia, keksejä ja pulloja.
Voisi juoda teetä, kahvia, mehua, cocktailia tai viiniä.
“Ismo Leikola - The Most Important Word In Finnish” - katsomalla tätä videota sai hyvin nauraa.

Ennen sai se tapaaminen Facebookin ryhmässä sovittu.
Alussa halusimme tavata torstaina, mutta se päivä ei sopinut suomalaisille. Perjantai oli paljon parempi päivä. Se sopi kaikille. Ennen tapaamista  Mari heivasi huoneen tarvikkeita – pesu, pöytät ja pannut- ja jäi odottamaan vieraita.

Asiakkaat saapuivat sovittuun aikaan.

Korttipeli 7
Peli alkaa, kenen risti seitsemän käsillä.  Seitsemässä yläkerrassa on kahdeksan  ja alle kuusi. Seuraavaksi numerot varastointi. Jos eivät saa käydä, edellinen pelaaja pyytää kortin.
Voittaja on joka kartoittaa sitä nopeammin voit eroon.
Erittäin helppo peli, mitä pelata yrityksen kanssa

Kuten tavallista, tarina meni eläimiin. Eläimet ovat niin söpöjä.

Kuva on näkyvissä, että Heidi tekee. Hän tekee uuden pentunsa villapuserot. Hän ottaa toisen koiran.
Hetkellä on hän uusi koira pikkuruinen ja on edelleen hänen äitinsä hoidossa.

Tiina ja Anti pelasid Finland memo peli. Kartat olivat kuvia suomalaisista
Tiina kadonnut kuin aina.
Memo,  tämä on peli, jossa kortit ovat ylösalaisin,  mistä löytää kaksi samanlaista kuvaa.

Valitettavasti suomalaiset eivät voineet tulla ulos kanssasimme. Heidän tarvitseei  paljon lukea ja oppia. Heillä oli tentti tulossa.